Utvikler fremtidens kommunikasjonsverktøy
I en tid der tidspresset er høyt og oppmerksomheten knapp, har den prisbelønte Farsund-bedriften Wingboot skapt en unik tilnærming som gjør det mulig å formidle viktige budskap raskt og effektivt.
Av Kristina Olsson Rogstadkjærnet, Lister Nyskaping
- Wingboot skiller seg ut ved å tilby mer enn bare digitalisering av informasjon. Vi har som mål å digitalisere følelser og den faktiske opplevelsen av et tilbud, merke, produkt eller sted, sier daglig leder og gründer av Wingboot, Jens Handell.
Det gjør teamet gjennom å skape sømløse digitale reiser med høy grad av historiefortelling. Denne tilnærmingen gjør det mulig for kundene deres å skille seg ut fra konkurrentene ved å tilby en unik og engasjerende opplevelse på sine nettsteder.
- Vi ønsker å erstatte den tekniske følelsen med en nær og gøy opplevelse som gjør at folk får en relasjon til det de ser på. Hvis ikke er det ingen som bryr seg, det er for mye støy rundt oss i vår digitale hverdag, sier Handell.
Prisbelønt kommunikasjon
Wingboots tilnærming har vist seg spesielt verdifull i infrastrukturprosjekter, der behovet for rask og klar kommunikasjon er avgjørende for at alle involverte parter kjapt kan forstå prosjektets omfang og skala. Dette ikke bare effektiviserer prosessen, men skaper også et bedre grunnlag for dialog mellom ulike interessenter.
- Vi forstår viktigheten av å bygge oppmerksomhet raskt og gjøre kompleks informasjon interessant. Vårt mål er å gi folk en enkel, men spennende opplevelse av planene, slik at de kan ta inn og forstå selv de mest komplekse systemer og historier, sier Handell.
Wingboot ble 2022 tildelt Sørlandets reiselivspris for prosjektet «Barnas By», og produksjonsteamet bak bedriften har vunnet mange internasjonale priser som Emmy’s og Cannes Lions.
Lokalt miljøprosjekt
Wingboot jobber også inn i ulike miljøprosjekter. Et eksempel er deres pilotprosjekt for våtmarker sammen med Lista Fyr og Miljødirektoratet. Gjennom Wingboots metode visualiseres det oversiktlig hvordan ulike faktorer ligger i relasjon til hverandre, noe som gir en forståelse av konsekvenser og bidrar til å minimere påvirkningen i disse sårbare områdene.
- Det er et veldig spennende prosjekt der det blir veldig synlig hvordan våre digitale reiser bidrar i det grønne skiftet. Prosjektet er i en ny søknadsfase nå, men vi håper på positivt svar for videre utvikling, sier Handell.
I tillegg til infrastrukturprosjekter og miljøinitiativer, jobber Wingboot også tungt inn i reiselivsbransjen.
- Ved å skape forventninger og bygge interesse gjennom engasjerende opplevelser, kan vi bidra til å etablere en relasjon til steder uten at man nødvendigvis trenger å være fysisk til stede, sier Handell.
Vil tiltrekke tilflyttere
Handell er selv tilflytter til Farsund fra Sverige. Der han la bak seg to tiår i musikk- og underholdningsbransjen før han vendte nesen mot sørspissen av Norge.
- Vi bestemte oss for å flytte hjem til min kones barndomsby for å hoppe litt av hamsterhjulet og komme tettere på naturen.
Han tror måten Wingboot kommuniserer på kan være et viktig verktøy for rekruttering og tilflytning til Listerregionen.
- Alle vil ha vekst og da handler det om å tiltrekke seg kompetanse. Hvem er den kompetansen? Jeg tror det er nye familier som vil bo nærmere naturen og ha et roligere liv samtidig som de har gode jobber. Da må vi vise folk hva som finnes her. Gi dem en smak av hvordan det føles å bo i regionen og hva slags gevinst det gir å ha et friere liv. Det kan Wingboot bidra med, sier Handell.
Kommer på den digitale kaffekoppen
Handell tar turen til nettmøteserien «Digital kaffekopp med næringslivet i Lister» torsdag 8. februar for å snakke mer om sin teknologi og prosjekter. Nettmøteserien startet opp som et samarbeid mellom Lister Nyskaping, Lister Næringsforening, Sowe og Innakva Klynge i oktober i fjor og foregår annenhver uke på Teams.
På kort tid har den blitt svært populær blant næringslivet i regionen og allerede hatt nesten 700 deltakere siden oppstart.
- Formålet er å oppdatere om hva som skjer i Listerregionen innen fornybar energi, bærekraft og omstilling, i tillegg til å koble sammen bedrifter og prosjekter. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, det virker som om næringslivet setter pris på en slik digital møteplass, sier Kristina Olsson Rogstadkjærnet i Lister Nyskaping.
Suksess med rekruttering
I tillegg kommer administrerende direktør i AMV, Peder Andersen. Med sine 163 år har det mekaniske verkstedet vært i Flekkefjord lengre enn strømnettet. I dag er de den største leverandøren til sine segmenter som også bygger produktene i Norge. Andersen skal blant annet snakke om AMV sin bærekraftsstrategi og deres suksess med å tiltrekke seg kompetanse gjennom flere år.
-AMV har lyktes i å tiltrekke seg ikke bare erfarne fagfolk, men også unge talenter som ser verdien av en bærekraftig tilnærming til forretningsdrift. Vi setter søkelys på å bygge konkurransekraft gjennom bærekraft, og ser ikke på det som en motsetning til lønnsomhet. Snarere tvert imot, sier Andersen.