Kurs i bærekraft
feb.
25.
til 10. apr.

Kurs i bærekraft

Er du klar for å styrke din bedrifts bærekraftstrategi? Delta i Om:sør sitt kompetanseprogram for bærekraft. Programmet er spesielt utviklet for små og mellomstore bedrifter.

 

Vis arrangement →
Klimaregnskap på en dag
apr.
24.

Klimaregnskap på en dag

Er du klar for å komme i gang med klimaregnskap, men trenger litt starthjelp?

Vi inviterer til en gratis halvdags workshop nær deg!

Klimaregnskap er et verktøy som er her for å bli, og på sikt skal det bli like integrert som det økonomiske regnskapet. Vi er ikke helt der ennå, men det betyr at det er på høy tid å starte og bli kjent med dette verktøyet. Et klimaregnskap hjelper deg å forstå og rapportere på bedriftens klimaavtrykk.

Innhold:

  • Hva er klimaregnskap? Hvorfor er det viktig, og hvordan kan du implementere det i din virksomhet?

  • Hvordan komme i gang med ditt eget klimaregnskap.

  • Hvordan samle inn nødvendige data.

  • Hvordan klimaregnskapet kan brukes – ikke bare til rapportering, men også til å forbedre bærekraftige tiltak og tiltrekke miljøbevisste kunder.

Workshopen vil bestå av en presentasjon, eksempler, samt praktiske øvelser som hjelper deg å komme i gang med klimaregnskapet på en enkel og konkret måte.

Vi gjør vårt beste for at det blir jordnært og praktisk rettet, og at du går hjem med konkrete verktøy og innsikt som kan tas i bruk i din virksomhet.

Alle datoer i Agder:

  • Lyngdal 24. april

  • Tvedestrand 8. mai

  • Arendal 15. mai

  • Setesdalen TBA

  • Kristiansand 10. september

Vis arrangement →
Digital Vekst
mai
6.
til 1. okt.

Digital Vekst

DigitalVekst 2025 er et samarbeid mellom næringshagene i Rogaland og Agder og gir små og mellomstore bedrifter et skreddersydd kompetanseløft innen digitalisering. Målet er at deltakerne ikke bare skal få økt kunnskap, men også utarbeide en konkret digital strategi for sin bedrift.

Hvorfor delta?
Digitalisering handler om å bruke teknologi for å forenkle, forbedre og fornye arbeidsprosesser. Gjennom fire samlinger får du faglige foredrag, erfaringsdeling og workshops tilpasset aktuelle digitale utfordringer – med lunsj inkludert. Programmet inkluderer også en kartlegging av din bedrifts digitale modenhet, som gir innsikt i hvor dere står i dag og legger grunnlaget for en målrettet strategi fremover.

  • Tirsdag 6.mai: Digital synlighet – Strategier for å bli synlig på nett

  • Tirsdag 3.juni: Kunstig intelligens – Praktisk bruk av ulike AI-verktøy

  • September: Digital endringsledelse – Hvordan lede digital transformasjon

  • Oktober: Cybersikkerhet – Cybertrusler og tiltak for en trygg digital hverdag

Oppstart: 6. mai 2025

Pris:
Målbedrifter: Egenandel kr. 7 500,-
Markedspris: kr. 30 000,-

Påmeldingsfrist: 2.mai

Alle SMBer kan bli målbedrift i Lister Nyskaping. Det innebærer muligheten til å motta innovasjonsstøtte gjennom SIVA sitt Næringshageprogram.

Vis arrangement →

MeetUp i Kvinesdal – Innovasjon og Nettverksbygging
mars
28.

MeetUp i Kvinesdal – Innovasjon og Nettverksbygging

Lister Nyskaping, i samarbeid med GeoAI:HUB, Digin, Kartverket, Sinpro og Intoto, inviterer til en faglig møteplass i Kvinesdal. Arrangementet kombinerer banebrytende teknologiske løsninger, praktiske erfaringer og spennende muligheter for nettverksbygging. Dette er en unik sjanse til å utforske fremtidens løsninger, samt knytte kontakter med aktører innen ulike bransjer.

Tidspunkt:
28. mars 2025 | Kl. 09:00 - 14:00

Program:

  • 09:00 - 09:30: Registrering og mingling

  • 09:30 - 09:40: Velkommen ved Jørgen Tjørhom, Lister Nyskaping

  • 09:40 - 09:45: Presentasjon av Lister Nyskaping v/Jørgen Tjørhom

  • 09:45 - 09:50: Presentasjon av SinPro v/Atle Homme

  • 09:50 - 10:15: GeoAI:HUB: Banebrytende teknologi innen geodata v/Lars Gunnar Stokke

  • 10:15 - 10:40: Intoto 2.0: Fremtidens risiko-håndtering for vassdrag v/Frode Aagedal

  • 10:40 - 11:00: Databasert beredskap: Hvordan kan man forbedre beredskap gjennom datainnsamling? v/Sigurd Paulsen

  • 11:00 - 11:20: Digitale tvillinger: Bruken av satellittdata for overvåking av snø og vann v/Daria Ludtke

  • 11:25 - 11:35: Innovasjonsmiljøet i Agder: Muligheter for vekst og utvikling v/Lars Fredrik Gyland

  • 11:40 - 12:00: Erfaringer fra geotech og datainfrastruktur v/Arnt Erling Skavdal

  • 12:00 - 14:00: Lunsj med servering av lokal pizza og muligheter for 1:1 møter

Påmelding:
Påmeldingsfrist er innen 24. mars.

Vi ser frem til å ønske deg velkommen til en dag med innsikt, innovasjon og verdifulle nettverksmuligheter i Kvinesdal.

Vis arrangement →
Webinar: Hacking og Svindel - Hva kan hver enkelt bedrift gjøre?
mars
25.

Webinar: Hacking og Svindel - Hva kan hver enkelt bedrift gjøre?

De fleste jobber i dag på nett, noe som gjør oss mer effektive – men også mer sårbare. I dette webinaret gir Maria Bartnes, forskningssjef ved SINTEF Digital, deg innsikt i hvordan små og mellomstore bedrifter kan jobbe smartere og tryggere med cybersikkerhet.

Webinaret passer for ledere, styremedlemmer, IT-ansvarlige og ansatte som ønsker å bidra til en tryggere digital arbeidshverdag.

Vis arrangement →
Webinar: Scope 3 i praksis – Slik tar du kontroll på de viktigste utslippene
mars
5.

Webinar: Scope 3 i praksis – Slik tar du kontroll på de viktigste utslippene

Har din bedrift ambisjoner om å redusere klimafotavtrykket, men synes Scope 3-utslipp er utfordrende å håndtere?

Scope 3-utslipp – de indirekte utslippene fra verdikjeden – utgjør ofte den største andelen av en virksomhets klimapåvirkning. Å forstå og håndtere disse er avgjørende for å lykkes med bærekraftig omstilling.

I dette webinaret får du innsikt i hvordan Firenor International AS har kartlagt og redusert sine Scope 3-utslipp. Administrerende direktør Kjetil Kleven deler konkrete tiltak og strategier for å jobbe målrettet med verdikjeden.

Dette får du ut av webinaret:

✅ Grunnleggende forståelse av Scope 3 og hvorfor det er viktig
✅ Praktiske verktøy for kartlegging og rapportering
✅ Inspirasjon fra en virksomhet som har lykkes med konkrete tiltak

Praktisk informasjon:

📅 Dato: Onsdag 5. mars 2025
Tid: Kl. 09.00–10.15
💻 Sted: Digitalt
👥 Arrangør: UN Global Compact og Om:sør

Vis arrangement →
EUs taksonomi - Hva kreves av bedriftene?
feb.
28.

EUs taksonomi - Hva kreves av bedriftene?

Foto: Luis Alvarez

EU har laget et klassifiseringssystem, kalt taksonomi, som skal hjelpe investorer og banker med å finansiere bærekraftige løsninger. Taksonomien blir derfor kritisk kompetanse for bedrifter i Norge som ønsker å konkurrere om fremtidig kapital.


EU regner med at bedrifter over tid vil ha lettere for å skaffe kapital, jo mer bærekraftige de er. Ved at bedrifter oppgir sammenlignbar informasjon om bærekraftige aktiviteter, vil investorer og banker kunne gi bedre betingelser til de riktige prosjektene.

På webinaret vil DNB og Innovasjon Norge gi innspill på mulighetene taksonomien gir. Målgruppen for webinaret er små og mellomstore bedrifter som har behov for å få mer innsikt og kunnskap om taksonomien.

Innledere og tema:

  • Hva er taksonomien, hvordan vil dette påvirke din bedrift, hvilke muligheter gir dette og hvilke krav stiller Innovasjon Norge som finansinstitusjon? v/Kristin Sæverud Eiane, seniorrådgiver bærekraft, Innovasjon Norge

  • Hvordan tenker bankene om taksonomien og hva vektlegges i kundedialogen? Hvordan vil dette påvirke bankenes utlånsfortefølje fremover? v/Hilde Nordbø, divisjonsdirektør bærekraft, DNB.

EUs taksonomi er omfattende, og det er utarbeidet et verktøy på EUs egne sider – EU Taxonomy Compass - som kan benyttes for å finne fram i klassifikasjon av ulike aktiviteter. Innovasjon Norge har utarbeidet sitt eget verktøy på norsk for å gjøre manøvrering i taksonomien lettere EUs taksonomi

Foredragsholdere:

  • Ellen Saltermark, Seniorrådgiver i Innovasjon Norge

  • Kristin Sæverud Eiane, Seniorrådgiver bærekraft i Innovasjon Norge

  • Hilde Nordbø, Divisjonsdirektør bærekraft i DNB

Vis arrangement →
Bærekraftsuka 2024
sep.
23.
til 27. sep.

Bærekraftsuka 2024

Næringshagene i Norge ønsker deg velkommen til en bærekraftsuke fylt med kompetanseheving, inspirasjon og verktøy for å fremme positiv endring. Delta og lær hvordan vi sammen kan møte dagens og morgendagens utfordringer!

Vis arrangement →
Kompetanse og rekruttering i Kvinesdal
aug.
30.

Kompetanse og rekruttering i Kvinesdal

Er du en del av næringslivet i Kvinesdal og ønsker å bidra til å forme fremtiden for regionen? Bli med på vårt frokostmøte – en unik mulighet til å nettverke, dele din stemme, og få innsikt i prosjekter som kan styrke både din bedrift og hele Listerregionen.

Vi starter dagen med en hyggelig frokost fra kl. 07:30, etterfulgt av et inspirerende program fra kl. 08:00 til 10:00.

Programmet inkluderer:

  • Velkomst ved banksjef i Kvinesdal Sparebank, Tone Egeland Syvertsen, og ordfører Per Sverre Kvinlaug

  • Bo, leve og jobbe portal for Listerregionen, hva dette kan bety for din bedrift og målet med portalen v/ Lister Nyskaping og Fabel Sør

  • Trainee Lister - introduksjon av Trainee program for næringslivet i Lister v/ Prosjektleder i Lister Nyskaping Roar Hole

  • Dialog med næringsliv - innspill fra næringslivet i Kvinesdal

Dette møtet er mer enn bare en nettverksmulighet. Det er din sjanse til å ta del i viktige prosjekter og bruke din stemme til å gjøre Kvinesdal og regionen til en enda mer attraktiv plass å bo, leve og jobbe i fremtiden. Vi gleder oss til å se deg der!

Sponsor for arrangementet:

Vis arrangement →
Kompetanse og rekruttering i Lyngdal
aug.
29.

Kompetanse og rekruttering i Lyngdal

Er du en del av næringslivet i Lyngdal og ønsker å bidra til å forme fremtiden for regionen? Bli med på vårt frokostmøte – en unik mulighet til å nettverke, dele din stemme, og få innsikt i prosjekter som kan styrke både din bedrift og hele Listerregionen.

Vi starter dagen med en hyggelig frokost fra kl. 07:30, etterfulgt av et inspirerende program fra kl. 08:00 til 10:00.

Programmet inkluderer:

  • Velkomst ved ordfører Unni Nilsen Husøy

  • Bo, leve og jobbe portal for Listerregionen, hva dette kan bety for din bedrift og målet med portalen v/ Lister Nyskaping og Fabel Sør

  • Trainee Lister - introduksjon av Trainee program for næringslivet i Lister v/ Prosjektleder i Lister Nyskaping Roar Hole

  • Dialog med næringsliv - innspill fra næringslivet i Lyngdal


Dette møtet er mer enn bare en nettverksmulighet. Det er din sjanse til å ta del i viktige prosjekter og bruke din stemme til å gjøre Lyngdal og regionen til en enda mer attraktiv plass å bo, leve og jobbe i fremtiden. Vi gleder oss til å se deg der!

Sponsor for arrangementet:

Vis arrangement →
juni
20.

ChatGPT: Fra gunnleggende forståelse til praktisk bruk

ChatGPT: Fra grunnleggende forståelse til praktisk bruk

Foredraget tar for seg verdifulle verktøy innen kunstig intelligens (KI), med utgangspunkt i hvordan bedrifter kan bruke dette i sin markedsføring fremover.

Her lærer du hvordan du bygger din egen sparringspartner i ChatGPT, og hvordan du best mulig kan benytte denne i din markedsføring. Dette gir deg en retning på alt fra annonsetekster, blogginnlegg, SEO, podcast og videomanus.

Kurset gir også et kort innblikk i mulighetene for billedgenerering ved hjelp av DALL-E og MidJourney.

Ta gjerne med egen laptop, men det er ikke et must. Presentasjon kan sendes ut i etterkant. Foredraget passer både for nybegynnere, og for dem som har litt kunnskap fra før.

Kurset holdes i regi av DRIV Agder. Kurset er åpent for deltakere fra Lyngdal, Kvinesdal og Sirdal.

Vis arrangement →

Praktisk informasjon om på– og avmelding av kurs

Alle kurs og datoer er med forbehold om endringer og forbehold om nok antall deltakere. Klikk deg inn på hvert kurs for utfyllende informasjon og påmelding. Nye kurs legges fortløpende til i vår kurskalender. Vi bruker ofte Hoopla billettsystem for enkel påmelding.

Har du spørsmål eller tips til kurs vi bør arrangere? Ta kontakt med Roar Hole (mail: Roar.hole@listernyskaping.no ).

Her finner du mer informasjon om regler for på- og avmelding ↗︎