En grønn og glitrende idé fra Løvland gård

Johannes Løvland (58) har solgt juletrær i en mannsalder. Denne jula lanserer han omsider ideen han fikk en desemberdag for mange år siden.

Tekst og foto: Erlend Haddeland, Media Sør

Da alle de tre ungene hadde flyttet ut, var timingen perfekt for å ikle seg rollen som gründer. Johannes Løvland har solgt juletrær på Øvre Park i Flekkefjord hver jul siden «Hjelp, det er juleferie»-filmen kom ut i 1989. I flere år har han observert et behov hos kunden som han nå, snart 30 år senere, har bestemt seg for å fikse.

– Det er litt flaut lenge siden ideen ble født. For jeg så ganske tidlig at man trenger et produkt som gjør at juletreet holder seg friskt, og ikke skitner til bilen på vei hjem. Det har kanskje litt sammenheng med livssituasjonen, at jeg ikke har hatt tid til dette før. Nå har ungene flyttet ut.Og i år er en gründer født på Løvland gård.

Hovedinntekt fra juletresalg.​ Faren til Johannes Løvland plantet den første edelgrana på Løvland gård for snart 40 år siden. I dag selger Johannes opptil 1500 trær på én sesong;noen av dem på torget i Flekkefjord, mens flesteparten sendes til resten av landet.

Hovedinntekt fra juletresalg.​ Faren til Johannes Løvland plantet den første edelgrana på Løvland gård for snart 40 år siden. I dag selger Johannes opptil 1500 trær på én sesong;noen av dem på torget i Flekkefjord, mens flesteparten sendes til resten av landet.

50 dekar med dyrka mark. ​Johannes Løvland er 4. generasjon på gården, et område med 850 dekar skog og mark.

50 dekar med dyrka mark. ​Johannes Løvland er 4. generasjon på gården, et område med 850 dekar skog og mark.

1500 juletrær i året

Det knitrer av grusen under sommerdekkene idet man svinger av mot et gult skilt som forkynner at du er på vei inn til Løvland, 9 minutter unna Gyland stasjon i Flekkefjord kommune.Det første juletrefeltet popper opp på høyre side, og snaut ett minutt senere, idet man har passert noen hundretalls grønne, glitrende, er man på plass på Løvland Gård. Sauene som breker og beiter mellom trærne, er som skapt for oppgaven. Shropshire-rasen løser oppgaven med å rydde ugress i juletrefeltet på mesterlig vis, og det kommer godt med når man selger rundt 1000-1500 juletrær i året.

På Løvland Gård skal det fortsatt selges juletrær, men i år kommer de med et tilleggsprodukt. 

Juletrekket

På gårdsplassen står to juletrær pakket inn i en lysegrønn plastpose. Og ideen, som bærernavnet Juletrekket, er like enkel som den er genial: en handlepose for juletreet ditt, som holder bilen ren og treet friskt når du tar det hjem.

– Juletrekket skal beskytte kundens bil mot vann, snø og rusk fra treet. Mange velger dessuten også å ha juletreet på taket. Juletrekket beskytter treet mot veisalt og vind på taket, som tørker ut treet.



Det blir solgt til torghandlere av juletre i hele landet, men sluttbruker er forbrukeren som kjøper posen av torghandleren.En håndfull juletreforhandlere har allerede sikret seg Juletrekket, før salget er ordentlig lansert. Løvland hadde det nemlig med seg på messe for juletreselgere, som tente på ideen hans. Accessotrees AS er det nye selskapet som skal selge Juletrekket.

Gjenvinnbar plast. ​Designet er utført av Rebecca Reimers i GNIZT strategisk design, og hun har fått med seg illustratør Frode Skaren fra Kvinesdal som har tegnet karakterene.

Gjenvinnbar plast. ​Designet er utført av Rebecca Reimers i GNIZT strategisk design, og hun har fått med seg illustratør Frode Skaren fra Kvinesdal som har tegnet karakterene.

Forretningsutvikler i Lister Nyskaping​. Kristian Sirevåg hjelper bedrifter i Listerregionen med å utvikle seg. ​– Å utvikle seg kan være alt fra å fikse flaskehalser i økonomien eller produksjonen, til å lage systemer for løpende innovasj…

Forretningsutvikler i Lister Nyskaping​. Kristian Sirevåg hjelper bedrifter i Listerregionen med å utvikle seg. ​– Å utvikle seg kan være alt fra å fikse flaskehalser i økonomien eller produksjonen, til å lage systemer for løpende innovasjon. Eller å få en enkelt idé til å bli et produkt eller tjeneste som kan gi noen et levebrød.

Et team av rådgivere

Lister Nyskaping har satt sammen et rådgivningsteam som har fulgt ham gjennom innovasjonsløpet. Her har han fått råd fra fagfeltene til Rebecca Reimers, Karl Erik Lohr og Kristian Sirevåg.

– Det startet med at jeg presenterte ideen min for dem, så har de kommet med råd og praktisk hjelp underveis, sier Løvland.

Den praktiske hjelpen har vært alt fra likviditetsbudsjett til søknader og rådgivning.Nå står teamet foran kommersialiseringsfasen, forteller Kristian Sirevåg, forretningsutvikler i Lister Nyskaping.– Her er vi flere som har hatt det både kjekt og spilt hverandre gode. Johannes hadde en god idé som han hadde brukt mye tid på, og han hadde spesifikke behov for å komme videre fra idé til produkt. Vi har mange ressurser tilgjengelig som vi bruker på å hjelpe bedriftene, og noen av de traff veldig godt for behovet her. Samtidig har vi andre gode rådgivere som kan være med på andre deler av det å få en idé til å bli et produkt, og det å få et produkt til å bli en lønnsom bedrift. Nå gleder vi oss til å bistå Johannes videre for å ta ut potensiale i produktet hans, sier Sirevåg.For Rebecca Reimers, som til daglig driver GNIZT strategiske design, var det naturlig å koble inn Lister Nyskaping.

– Da Johannes ringte meg før jul i fjor og ønsket hjelp til å forme design og markedsføring for sin nye forretningsidé, var Lister Nyskaping den første aktøren jeg ønsket å koble på prosjektet.

– I GNIZT jobber jeg primært med konseptutvikling, kommunikasjon og identitetsbygging. Dette er alle fagfelt som kommer godt med når man jobber med forretningsutvikling. Men med det potensialet som ligger i Juletrekket, så fortjener ideen mest mulig drahjelp, både finansielt og strategisk.

Medlemsorganisasjonen Norsk Juletre arrangerer årlig en jultremesse for produsenter av juletrær. I 2019 dro Johannes til Sola for å delta å messa.– Jeg opplevde å få kunder der og da, selv om det er lenge før sesong. Flere juletreselgere var i samme situasjon som meg og sa: «Dette har jeg tenkt på». Og da tenkte jeg at det er ikke ​bare​ jeg som har skjønt det, sier Løvland og tar seg en slurk av kaffekoppen.

– Min fordel nå ligger i å være først om dette.


Den trofaste juletreselgeren. Når flekkefjæringene ser Løvland omgjøre Øvre Park fra en brosteinbelagt plass til en grønn park, ja, da er det sannelig jul.

Den trofaste juletreselgeren. Når flekkefjæringene ser Løvland omgjøre Øvre Park fra en brosteinbelagt plass til en grønn park, ja, da er det sannelig jul.

Skreddersøm

Lister Nyskaping arbeider tett på mange typer bedrifter.  – Det funker som regel aller best når vi kan sette sammen et lag av våre ressurspersoner, spille på nettverket vårt i næringslivet og utnytte kjennskapen til virkemidlene og potensielle investorer, forteller forretningsutvikler Kristian Sirevåg.

– Denne kombinasjonen er alltid spesialtilpasset hvert enkelt tilfelle. Derfor begynner vi alltid med et hyggelig møte hvor vi kartlegger hvor vi kan hjelpe bedriftene til å komme i gang eller å bli bedre, sier han.

Forrige
Forrige

Lokalmat-produsenter fikk «gullbillett» inn i Under-universet

Neste
Neste

Ønsker blå konferanse på Sørlandet velkommen som ny tradisjon