Ny kommunikasjon for nye tider

_-gruppebilde4.jpg

Etter et år med stor omstilling og vekst trengte vi å sy om klærne våre. Resultatet er Lister Nyskaping i ny, fremtidsrettet og mer slagkraftig drakt.

I januar 2021 gikk vi i gang med et nytt gründerprosjekt som hadde som ambisjon å gjøre det enklere for en gründer å lykkes. Vi ønsket å gi dem et oversiktskart over gründerreisen der de ville få god innsikt i muligheter og nettverk, tilgang på relevant kompetanse og at møtet med virkemiddelapparatet skulle være mer oversiktlig.

Jo mer vi jobbet oss inn i dette, jo mer innså vi at også våre egne kanaler og arbeidsmetoder kanskje ikke var så enkle og tydelig utenifra som vi trodde. Vi som jobber med det til daglig hadde rett og slett blitt blinde på hvordan dette apparatet kan virke både skummelt og vanskelig for en gründer som er i ferd med å ta steget til å bli selvstendig næringsdrivende.

Kundereisen i fokus

-Kundereisen blir bare mer og mer viktig for alle selskaper. Skal vi være relevante må vi svare på målgruppers behov og skape verdi gjennom all vår kommunikasjon, sier Kristina Olsson Rogstadkjærnet, kommunikasjonsansvarlig i Lister Nyskaping.  

En helt nødvendig selvransakelse startet. Vi bestemte oss for å se på hele strukturen for hvordan vi jobber i Lister Nyskaping og legge det til grunn for hvordan vi arbeidet videre med ny kommunikasjonsstrategi og profil.

 

Mer pondus, mer tydelighet

Det må også nevnes at Lister Nyskaping har vært i en sterk vekst- og omstillingsfase det siste året. Vi har fått flere ansatte, jobbet med flere gründere og bedrifter enn noen gang, blitt den største næringshagen på Agder og utnevnt til månedens bedrift av NHO Agder i november i fjor.

Vi hadde rett og slett fått litt større pondus og kjente at rammene for vår kommunikasjon ikke passet det selskapet vi har blitt til i dag. I tillegg, etter erfaring fra gründerprosjektet, oppdaget vi at det var et klart behov for at vi trengte å bli enda mer tydelige ovenfor våre målgrupper.

«Hvem skal vi være for hvem?» ble derfor et viktig spørsmål for arbeidsprosessen og prosjektgruppa som består av koordinator Renathe Oma og kommunikasjonsansvarlig Kristina Olsson Rogstadkjærnet fra Lister Nyskaping, og Rebecca Reimers og Vebjørn Moi fra Gnizt Strategisk Design AS.

 

#GodeSammen

En annen viktig del av arbeidet var å tidlig involvere de andre ansatte i Lister Nyskaping for å forankre prosessen og skape intern stolthet.

-Alt er kommunikasjon. For at vi skal fremstå helhetlige og tydelige på tvers av kanalene og fora vi kommuniserer i, er det viktig at vi står samlet bak budskapet vårt, sier Olsson Rogstadkjærnet.

Kommunikasjon handler om identitet og vi måtte derfor «finne oss selv» litt på nytt igjen.

Våren ble derfor brukt til workshops, kartlegging og utforming.  Mangler og hull har vi sett på som en ypperlig mulighet for tjenesteutvikling. Det førte til at vi blant annet laget en ekstern gründereise og intern metodikk for hvordan jobbe mer strukturert med gründere og deres behov.

-Som et næringsutviklingsselskap jobber vi hver dag med bedrifter og gründere i utvikling, men det er viktig at også Lister Nyskaping utvikler seg selv for å være den beste lagspilleren for dem. Det arbeidet vi har lagt ned i kommunikasjonen nå vil være viktig i møtet med fremtidens næringsliv, sier Oma.

 

Utvide boksen

Vi har også jobbet med det visuelle som former, oppsett og farger som skal gjenspeile hva slags selskap Lister Nyskaping er, både i dag og i fremtiden. Forsommeren og tiden etter sommerferien har gått med til å utforme og utvikle ny nettside.

Og i fanen du har foran deg nå ser du resultatet. Et utseende som viser at Lister Nyskaping ikke bare tør å gå ut av boksen, men også utvide den eksisterende. Vi leker oss i farger fordi utvikling og innovasjon har mange nyanser og fargetoner, og vi har med elementer og videoer i bevegelse fordi verden aldri står stille.  Det gjør ikke Lister Nyskaping heller.

Forrige
Forrige

Lister næringsforening er under oppseiling

Neste
Neste

- Sterke bedrifter skaper et sterkt næringsliv