Innovasjon fra Flekkefjord revolusjonerer sikkerheten i offshore-bransjen

Thomas Netland fikk ideen om StormLinker mens han bidro til avverge det som kunne blitt en enorm miljøkatastrofe i Nordsjøen. Nå er verdensnyheten som er utviklet i Lister klar for lansering.

Av Kristina Olsson Rogstadkjærnet, Lister Nyskaping

Det er natt til 1. januar 2016. Vinden måler full storm i Nordsjøen. Svarte bølger reiser seg som bratte vegger foran skipet M/S Siem Garnet der styrmann Thomas Netland fra Flekkefjord har sin arbeidsplass. I over et døgn har han og resten av besetningen fulgt med på nyhetene om lekteren Eide Barge 33 på som på vei fra Tunisia til Norge slet seg under slep og havnet på kollisjonskurs til oljefeltene Ekofisk og Valhall. Der har til sammen over 400 mennesker sin arbeidsplass.

Tre fartøyer har de siste 24 timene prøvd å få kontroll over den førerløse lekteren. I den ville jakten har tre sjømenn blitt tatt av bølgene og havnet i sjøen.

Da ringer telefonen om bord på Siem Garnet som på det tidspunktet ligger til kai i Skottland.

- Vi hadde mye kompetanse og erfaring rundt ankerhåndtering og tauing, så vi ble bedt om å forte oss over Nordsjøen. Vi reiste over uten en klar plan eller å vite hva som ventet oss, forteller Netland, som da jobbet i Siem Offshore.

 

Ville bombe lekteren

De bruker hele natta på å krysse havet i stormen. Plutselig ruver den 30 meter høye, 110 meter lange og 30 meter brede syndebukken i sjøen foran dem.

- Når sånne ting skjer er det ikke en standard prosedyre på hvordan man skal løse det. Dermed måtte vi lage til en løsning med utstyret og informasjonen vi hadde tilgjengelig på stedet, sier Netland.

Lekteren passerte Valhall-feltet med en avstand på to kilometer. Med andre strøm- og vindforhold kunne det sett annerledes ut. Alle ansatte på de utsatte oljefeltene var på det tidspunktet blitt evakuert. Med verre værforhold eller en situasjon med for lite tid til evakuering ville hundrevis av menneskeliv stått i fare. Oljeselskapet BP vurderte på et tidspunkt å be Forsvaret om hjelp til å bombe lekteren. Det hadde ikke Forsvaret kapasitet til på daværende tidspunkt.

Katastrofen kunne blitt et faktum.

- Heldigvis var det ikke folk på plattformene, men hvis lekteren hadde truffet hadde likevel de materielle skadene og miljøkonsekvensene blitt enorme, sier Netland.

Gründeren bak: Thomas Netland har opplevd flere nesten-ulykker til sjøs med driftende fartøy.

Ukentlige hendelser

Etter noen forsøk får Netland og resten av besetningen til å koble opp slepetauet til lekteren med en stor krok.

- Kapteinen var løsningsorientert og laget et oppsett ut fra forholdene som møtte oss. Været hadde heldigvis roet seg, og vinkelen på tauet og dybden gjorde at vi klarte å hekte oss på det. Det hadde ikke gått i dårligere vær siden vi måtte ligge såpass tett på lekteren, sier han.

Offshore-bransjen i Norge rapporterer ukentlig om flere situasjoner med driftende fartøy. Sintef skriver i en uttalelse at en analyse gjort av Kystverket anslår at 1,6 av hvert tusende skip vil oppleve en blackout hvert år i norske farvann. En blackout er når motorene slutter å virke.

Sintef skriver videre i uttalelsen at i årene som kommer vil havvindparker og akvakulturanlegg dekke større områder til havs. Det gjør at risikoen for kollisjoner mellom skip og anlegg i havet vil øke, og at det trengs større søkelys på løsninger innen dette feltet for å unngå ulykker i fremtiden.

- Prosedyrene som finnes i dag har vist gang på gang at de feiler i dårlig vær. En eventuell tilkobling er avhengig av tilfeldigheter og værforhold. Disse situasjonene går som regel bra, men når været ikke spiller på lag, så kommer sikkerhetshullet tydelig frem. Da kan vi ikke gjøre annet enn å følge med på driftretning og krysse fingrene for at drifteren ikke treffer noe før været har roet seg, sier Netland.

 

100 tonn trekkraft

Allerede samme dag som de hadde sikret lekteren begynte Netland å tenke ut en løsning som ikke ville sette menneskeliv i fare. En løsning der mekanikk, magnetisme og fysikk gjør jobben. Slik starter fødselshistorien til StormLinker.

- Det er hundre grunner til at man kan komme i en situasjon der et fartøy mister manøvreringsevne eller fremdrift. For eksempel blackout, brann, problemer med ror og tau i propell. På fremtidens autonome skip vil det heller ikke være mannskap til å ta imot et slepetau som blir kastet over. Jeg ville finne en løsning og et verktøy til å håndtere dette, sier Netland.

StormLinker er norsk tvers gjennom. Fra idéfase til bygging av ferdig produkt. Løsningen er enkel og genial. En svært kraftig magnet med 100 tonn trekkraft festes på skroget til driftende fartøy med en hydraulisk stålarm. Slepebåten holder seg på trygg avstand mens magneten festes. Hele operasjonen styres fra broa.

- Jeg har egentlig bare satt sammen ting på en ny måte. Så har det blitt til et helt nytt redningssystem som utelukker mye av tilfeldighetene med dagens utstyr og eliminerer risikoen for mannskapet om bord, sier Netland.

Syretesten: Mekanikk, fysikk og magnetkraft i aksjon. Bildet er fra den vellykka testingen i Nordsjøen.

Utviklet i Listerregionen

Farsund-bedriften Einar Øgrey AS bygget prototypen til StormLinker. De er et mekanisk verksted med ekspertise innen elektromekanisk montasje, mekanisk nyproduksjon og vedlikehold. Netland tok deretter med seg prototypen til Stavanger og presenterte den for Equinor. De ble så begeistret at de tok hele millionregningen for at den skulle testes på skip i Nordsjøen.

- Oljeselskaper og statlig beredskap har vært med siden starten av StormLinker. De har vært aktive gjennom en egen kompetansegruppe som ha bidratt med verdifulle innspill til videre utvikling. I tillegg har Equinor stilt med skip til testing og Vår Energi har gått inn med kapital for å støtte utviklingen, sier Netland.

Testingen ble utført av erfarne kapteiner og var svært vellykket. Andre samarbeidsaktører som har vært sentrale for utviklingen av Stormlinker er AkerBP, Kystverket og Kystvakten.

- Det har tidligere vært lite søkelys på disse situasjonene, men vi opplever nå at bransjen ser behovet for StormLinker og erkjenner at det må gjøres tiltak. Det finnes ikke noe annet utstyr på markedet som kan operere i all slags vær og eliminere risikoen for mannskap, sier Netland.

Målbedrift i Lister Nyskaping

Stormlinker er målbedrift i Lister Nyskaping, som er Listerregionens næringsselskap. De har hjulpet med utvikling av merkevaren.

- For å lage et godt produkt er det viktig å vite hvordan man skal kommunisere og bygge opp merkevaren. Der har Lister Nyskaping vært en god og viktig samarbeidspartner, sier Netland.

Verdensnyheten Stormlinker er nå klar for lansering på markedet.

- Med et mer skiftende og ustabilt vær som følge av klimaendringer, flere autonome skip uten mannskap, havvindparker og flere marine installasjoner, vil Stormlinker være hyperaktuell for fremtiden, sier Netland.

Har din bedrift behov for hjelp til innovasjon og utvikling? Bli målbedrift!

Forrige
Forrige

Vil øke kompetansen i bedriftsstyrene i Lister

Neste
Neste

Innakva - fra potensial til kraftsenter