Mekker fremtidens nettsider
Faktabasert informasjon trenger ikke være kjedelig, mener Jens Handell i Wingboot. Han forlot Stockholm til fordel for Listerregionen, og la spesielt merke til én ting.
Av Erlend Haddeland (Media Sør)
– Om nettsiden din er spennende, blir folk værende for å bli bedre kjent med bedriften din, sier Jens Handell.
Han navigerer intenst på macen mens han forsøker å forklare hva han egentlig mener. Innerst på et kontor med utsikt over brygga i Farsund har han funnet sin plass. Rommet ser delvis ut som et vanlig kontor, delvis ut som en landingsplattform for droner.
Et lite droneverksted har innfunnet seg på en snau kvadratmeter, og en håndfull såkalte FPV-droner ligger både til høyre og venstre, opphengt på vegger og plassert på benker, når du sprader inn på kontoret hans i Strandgata.
– Vi ønsker å skape en opplevelse som er så sterk at folk glemmer bort tiden. Jeg tror folk har glemt kjerneverdien til en nettside. Nettsiden er en digital presentasjon av bedriften din og er verdifull, på samme måte som din fysiske opplevelse, sier Handell, som sammen med et team av internettnerder har skapt Wingboot.
Det lille ekstra
På interaktive nettsider der du kan scrolle og klikke deg rundt som i et spill, tilbyr Wingboot premium-nettsider som først og fremst skal gi brukeren av nettsiden én følelse:
– Det må skje noe nytt, den må ha det lille ekstra.
På kundelisten har han blant andre USUS og Kilden, med nettsideprosjekter som enda ikke er lansert.
Demo av nettsider Wingboot har laget:
● Et lokalt bryggeri i Farsund
● Digitalt kunstmuseum: Cultiva
Fra Stockholm til Farsund
Rett utenfor kontorvinduet til Wingboot i Strandkanten ligger brygga, selve juvelen i Sommerbyen Farsund. Utenfor blåser det hardt og små bølger kruser mot land. Inne på kontoret, forutenom alle dronene, lener et keyboard seg inntil veggen og en gitar er pakket ned og forsøkt studd vekk, som minner fra en annen tid.
De stammer fra det Jens Handell har brukt største delen av karrieren sin på: Musikk og underholdning.
Som han skriver på sin egen LinkedIn-profil, fritt oversatt fra engelsk: «Han startet karrieren som komponist for medieproduksjoner, ikke ulikt levebrødet til Mr. Sheen i Two and a Half Men.
- I Stockholm var det spisse albuer. Her i Listerregionen tenker folk at vi må hjelpe hverandre, forteller han.
Men hvordan endte han egentlig opp her på sydspissen av Norge? Vi må til en musikkonferanse i Las Vegas, forteller han.
– På morgenen gikk vi ned til en morgenfest og tok en rom og cola og kikket utover The Strip. Der kom det noen og sa «hei».
Det var hans blivende kone Helene. Hun og Jens giftet seg, bodde i Stockholm noen år, fikk barn og etter noen år lengtet de etter noe annet enn det storbyen har å by på.
Neste stopp ble Helenes barndomsby. Selv om Handell savner de utallige restaurantene å velge mellom og deler av storbylivet i Stockholm, har han aldri angret på at de flyttet.
– Folk bryr seg, de vil så gjerne at det skal gå bra for folk som kommer hit. Jeg har aldri fått så mye hjelp – på alle måter. Og det gikk fort til at jeg havnet i et møte med Lister Nyskaping.
Han fortsetter:
– Lister Nyskaping hjalp meg enormt mye. De formulerte søknader, og viste meg hva som funker ut fra et strategisk perspektiv. De kom inn og tenkte kreativ rundt strategi.
Han forteller at Wingboot har brukt 2020 til å teste ut og markedsavklare om Wingboot har livets rett, basert på en prototype.
– Stadig flere kunder ser potensialet og fatter interesse for Wingboot interaktive, sømløse filmopplevelser, forteller han.
Inspirasjon fra gaming-verdenen
Fra musikkbransjen har Jens Handell beveget seg inn i skjæringspunktet mellom webdesign, spill og video med Wingboot.
Kort fortalt skaper Wingboot interaktive film- og spillopplevelser på web.
– Det skal være sømløse overganger gjennom produkter, steder og rom uten noen form for kutt, nedlastningstid eller forsinkelser. Vi synkroniserer lagene med lyd, musikk, og filmbilder som gir en unik interaktiv merkevareopplevelse, forklarer Handell.
Hans store visjon er å formidle kunnskap og digital representasjon på en helt ny måte, forklarer han, før han igjen meisler ut sitt mantra:
– Nettsiden skal være en opplevelse, bare litt gøy, så folk blir værende. Da har vi lykkes.
Har du en gründeridé? Les mer om hvordan Lister Nyskaping jobber for at gründere og bedrifter skal lykkes.