Grobunn for omstilling

Kan en krise være godt for noe? Flere av bedriftene innovasjonsselskapet Lister Nyskaping jobber med i Listerregionen brukte koronakrisen til å snu seg rundt og satser nå ut i nye markeder.

Av Kristina Olsson Rogstadkjærnet, Lister Nyskaping


Lister Nyskaping er en næringshage og innovasjonsselskap som arbeider med å skape muligheter, arbeidsplasser og vekst i bedrifter i Listerregionen. Vi jobber også med etableringsveiledning for gründere i oppstartsfasen, og større regionale prosjekter sammen med forvaltning og næringsliv.

I vårt arbeid kommer vi tett på bedrifter i alle bransjer og har latt oss imponere av hvor innovative, ressurssterke og faglig dyktige de er. Og ikke minst, hvor stor omstillingskraft de har når det røyner på. Dette er bedrifter som har sett løsninger i denne vanskelige tiden, brettet opp ermene og tenkt: «den som intet våger..».

Resultatet av det er spennende nytenking, ofte i en mer bærekraftig retning.

 

Imponert: Christiane Skage, daglig leder i Lister Nyskaping, synes mange bedrifter har vært gode til å tenke nytt under koronakrisen.

Imponert: Christiane Skage, daglig leder i Lister Nyskaping, synes mange bedrifter har vært gode til å tenke nytt under koronakrisen.

Digitalisering

- Det vi ser har blitt særlig viktig for bedrifter og noe vi har hjulpet dem mye med i denne tiden, er digitalisering. Det går ut på hvordan man ved hjelp av teknologi kan skape verdi for kunder på nye måter, effektivisere ressursbruken, legge om organiseringen internt og skape nye muligheter ut i nye markeder. Dette er en viktig del av å ruste bedrifter for fremtiden, sier Christiane Skage, daglig leder i Lister Nyskaping.

Lister Nyskaping er en den største næringshagen på Agder, og jobber i dag med 80 bedrifter i hele regionen. 

Disse kaller vi målbedrifter, da vi er inne og jobber mot konkrete mål sammen med bedriften.

I denne saken trekker vi frem eksempler på noen av våre målbedrifter som har brukt krisen til å heve sin kompetanse, knytte smarte nettverk og gjøre sin ressursbruk mer miljøvennlig, som igjen styrker konkurransekraften ut i markedet. 

En mørk vår

Elin Vang som driver NorDesign i Flekkefjord hadde funnet sin nisje: navne- og industriskilt. Og det er ikke små navn hun leverte til. Du drar garantert kjensel på kundene hennes: McDonalds, SparKjøp, Steen & Strøm, Nille, Deli de Luca og Norgesgruppen (Meny), for å nevne noen. I tillegg leverte hun skilt til flere av landets største hoteller. Den lille bedriften med én ansatt gikk så det suste.

Så smalt koronabomben. Plutselig permitterte hotellene sine ansatte, og nye navneskilt ble ikke nødvendig. Andre kunder holdt et strammere grep om lommeboka og ville avvente nye innkjøp.

- Det var som om noen bare slo av lyset. Så mørkt ble det, sier Elin.

Les mer om Nordesign - den lille bedriften med de store kundene. 

Mulighetsrom

Men en ressurs hadde hun plutselig overskudd av oppi dette, nemlig tid. Tid til å kikke nærmere på materialvalg og leverandører. Nå er hun i gang med å kvitte seg helt med plastskilt og bevege seg over på bærekraftige materialer av tre.

I tillegg investerte hun ny type maskin som kunne gravere glass, pyntegjenstander, vaser, flasker og lignende. Det gjorde at hun kunne selge inngraveringstjenester til privatkunder, noe som har holdt bedriften i gang i en tid der 70 prosent av inntektsgrunnlaget hennes falt bort.

- Mange syntes jeg var gal som investerte i nytt utstyr midt i krisen, men du må være litt gal for å være gründer. Du må takle risiko, det er der mulighetsrommet ligger, sier Elin, før hun fortsetter:

- Jeg er evig takknemlig for alt Lister Nyskaping har hjulpet meg med i form av kompetanse og støtte. De er en stor ressurs for bedrifter i Listerregionen.

 

Ny maskin: Elin Vang så kjapt at hun måtte ut i et nytt marked da koronaen rammet. Investering i en ny maskin gjorde at hun kunne begynne å levere graveringstjenester til privatkunder.

Ny maskin: Elin Vang så kjapt at hun måtte ut i et nytt marked da koronaen rammet. Investering i en ny maskin gjorde at hun kunne begynne å levere graveringstjenester til privatkunder.

Verdifulle erfaringer

Vidar Birkeland, som produserer ørret i samarbeid med Norsk Ørret, fikk kjenne på den samme bråstoppen som Elin. Fisken deres, som er oppfostret i klare vann blant sørlandske fjell i Flekkefjord og Sirdal, fikk sushikokker og kjøkkensjefer til å måpe både i inn og utland. Så, i mars, trakk hele restaurant- og hotellbransjen i nødbremsen.

Hva gjør egentlig en fiskeoppdretter når markedet er i fritt fall? Løsningen ble å snu seg rundt til dagligvaremarkedet.

I tillegg har vi i Lister Nyskaping jobbet tett sammen med Vidar for å få på plass ​ASC-sertifisering​, en internasjonal ordning som dokumenterer at fisken er produsert miljømessig forsvarlig.

- Miljøsertifiseringen vil være et godt stempel å få på produktet når vi skal selge ut i verden igjen i 2021. Men vi skal også fortsetter å selge til dagligvarebransjen, fordi koronautbruddet har vist oss at vi må ha flere bein å stå på, sier Birkeland.

Les mer om Vidar Birkelands imponerende snuoperasjon i markedet. 

 

Godt samarbeid: Vidar Birkeland berømmer samarbeidet med Norsk Ørret i Sirdal, der han også nå er ansatt som salgssjef. - Gjennom å gå sammen får man til større ting som man ikke hadde klart alene, sier Birkeland.

Godt samarbeid: Vidar Birkeland berømmer samarbeidet med Norsk Ørret i Sirdal, der han også nå er ansatt som salgssjef. - Gjennom å gå sammen får man til større ting som man ikke hadde klart alene, sier Birkeland.

Innovasjon i krisetid

På vårparten 2020 stakk Jahn Ove H. Tønnessen (byggingeniør i Arentz og Kjellesvig) innom kontoret til Lister Nyskaping i Flekkefjord med «en idé de hadde tenkt litt på», en slags Google Maps overført til bygninger.

Han fikk med seg barndomskameraten fra Hidra, Joakim Reistad (IT-guru og daglig leder i TrueTwin), og med Lister Nyskaping på laget søkte de Innovasjon Norge om midler til et forprosjekt. Søknaden på 700.000 kroner ble innvilget, og med det gikk de to firmaene sammen og erklærte krig mot ringpermer, minnepinner i bortgjemte skuffer og kunnskap samlet hos enkeltindivider.

Resultatet har blitt FotoBIM, en digital løsning som gir innsikt i byggeplassen – både under bygging og etter at bygget er reist, noe som har vekket stor interesse blant aktører i byggebransjen.

- Koronakrisen har skapt et rom for flere digitale løsninger, også i byggebransjen, så sånn sett var det en spennende tid å satse på, sier Tønnessen.

Les mer om hvordan de fikk fart på digitaliseringsprosjektet FotoBIM her.  

Forrige
Forrige

NHO Agder har kåret Lister Nyskaping til månedens bedrift for november 2020

Neste
Neste

"Kjerringa mot strømmen"-bedrift i indre bygder