Fant muligheter i krisen

De skulle egentlig ikke starte opp HANDLA.NO før senere på våren. Men midt i koronakrisen kastet gründerne Elin og Sigmund Larsen seg rundt, og fikk bedriften opp på beina i løpet av dager.  

Hyllene på Rema 1000 i Flekkefjord er godt fylt opp av hardtarbeidende butikkmedarbeidere, men det er ingen kø i kassene. Mellom stabler med frukt og grønnsaker går Elin og Sigmund Larsen med hvite hansker, handlevogn og en liste.

Midt i koronautbruddet som lammet en hel verdensøkonomi, åpnet det seg en mulighet til å tjuvstarte bedriften HANDLA.NO, en handletjeneste for dagligvarer.

- Responsen har vært god, og det har kommet bestillinger hver dag etter at vi startet opp. Mange har ikke lyst eller mulighet til å gå på butikken nå med tanke på smittefare. Så i dette øyeblikk føler vi at vi også gjør en samfunnstjeneste, i tillegg til å drive butikk, sier Sigmund.

Startet i høst

De to gründerne hadde lenge gått med en ide om en handletjeneste som kunne gjøre livet lettere for folk. Det har Elin også selv ønsket seg de gangene hun er alene med barn og hus når Sigmund er på jobb i Nordsjøen.

- Vi tenkte at i en tid der folk har mindre tid, bedre råd og er mer opptatt av miljø og matsvinn, var det en mulighet, sier Sigmund.

I fjor høst tok de kontakt med Lister Nyskaping. Der fikk de hjelp til å lage en forretningsplan og markedsmodell for bedriften. Den skulle egentlig ikke startes før i månedsskiftet april/mai, men da koronakrisen slo til for fullt, så de at det kunne bli utfordringer for mange å få handlet matvarer, og at tjenesten deres kunne være en god løsning og et hjelpemiddel for mange.

- Den midlertidige nettsiden og løsningene fungerer, men vil bli mer proff og brukervennlig etter hvert. Planen er å legge inn butikken sitt vareutvalg på vår hjemmeside, slik at folk bare kan plukke der, sier Elin.

 

 

Tom butikk. Det er ikke trangt om plassen når Elin og Sigmund Larsen plukker varer til kunder som har sendt inn sine handlelister.

Tom butikk. Det er ikke trangt om plassen når Elin og Sigmund Larsen plukker varer til kunder som har sendt inn sine handlelister.

Utfordrende

De legger ikke skjul på at det er spesielt å starte opp en bedrift i en tid hvor store deler av næringslivet er sterkt preget av koronaviruset.

- Det er både travelt og utfordrende siden det er så mange endringer og ny informasjon hele veien, men utfordringer er til for å løses, det er også givende, sier Sigmund.

Slik situasjonen er nå praktiserer de kontaktfri levering og betaling. Det vil si at kunden både bestiller og betaler på nett eller via Vipps, og så får de en SMS når varene er pakket og på vei for levering. Varene settes også utenfor døra slik at de ikke er i direkte kontakt med kunden.

- Vi er også nøye på å bruke hansker for å minske eventuell smittefare, sier Elin.

Her kan du lese FHI sine råd om hvordan forebygge smitte.  

 

 

 Håper å skape arbeidsplasser

Målet til gründerne er å få til en større samarbeidsavtale, og at denne tjenesten kan tilbys i alle butikkene til dagligvarekjeden.

- Men aller først må vi opparbeide erfaring og lage en god modell sammen her i Flekkefjord som er enkel å ta i bruk og som fungerer godt for både kjøpmann og oss, sier Elin.

Akkurat nå utfører Elin og Sigmund selv plukking, pakking og levering av varer, i tillegg til å administrere bestillinger, nettside og sosiale medier selv, men planen er å skape nye arbeidsplasser.

- Vi har lyst til å få til noe sammen med for eksempel NAV for å hjelpe flere å komme tilbake i jobb. Det kan være vanskelig å komme i arbeid igjen hvis man først har falt ut eller har hull i CV’en, sier Elin. 

En inngangsbillett til arbeidslivet. Elin og Sigmund Larsen håper at HANDLA.NO på sikt også kan bidra til at mennesker som av en eller annen grunn har falt utenfor arbeidslivet kan finne en jobb hos dem.  

En inngangsbillett til arbeidslivet. Elin og Sigmund Larsen håper at HANDLA.NO på sikt også kan bidra til at mennesker som av en eller annen grunn har falt utenfor arbeidslivet kan finne en jobb hos dem.  

Har du eller din bedrift behov for hjelp til å navigere i koronakrisen? Ta kontakt med oss i Lister Nyskaping. 

Telefonnummer: 950 15 365

Generell kontaktinformasjon til Lister Nyskaping finner du her. 

På denne siden vil du finne viktig informasjon og oppdaterte lenker fra blant annet NAV Lister, lokale banker, kommunene og Lister Nyskaping.

Forrige
Forrige

Møt Smiljana - vår nye forretningsutvikler

Neste
Neste

Hvordan drive godt styrearbeid i krisetider?