Hva skal til for at nettopp din bedrift blir attraktiv for lønnsomme gjester? Vi inviterer små og mellomstore reiselivsbedrifter i Listerregionen til et innholdsrikt utviklingsprogram.

 

Utviklingsprogrammet er et samarbeid mellom Lister Nyskaping, USUSVisit Farsund og Smaabyen Flekkefjord. Programmet er delfinansiert av Innovasjon Norge, SIVA og Flekkefjord Sparebank.

 

Mål for programmet

Bedriftene som deltar lærer nye og spennende måter å jobbe med omstilling, innovasjon og produktutvikling, der også prinsipp for bærekraftig reiseliv er en del av utviklingsprosessene.

Du får mange praktiske verktøy for å utvikle helhetlige, meningsfylte og lønnsomme opplevelser i egen bedrift. Hva er trendene og drivkreftene i opplevelsesøkonomien og bærekraftige opplevelser? Hva skal til for at nettopp din bedrift blir attraktiv for lønnsomme gjester?

Vekstprogrammet har en praktisk tilnærming og deltakerne vil arbeide med utvikling av egen bedrift.

Mellom samlingene vil deltakerne få 10 timer med en forretningsutvikler fra Lister Nyskaping som skal bidra til at bedriften får etablert en bærekraftig vekstplan for sin bedrift.

 

Hvem passer programmet for?

Ledere og/ eller andre nøkkelpersoner i små og mellomstore reiselivsbedrifter med helårsdrift eller som har ambisjoner om tilbud heile året.

 

 

Gjennomføring

Programmet går over 4 samlinger á 2 dager fra april til oktober. Første samling blir 8. og 9. april. På grunn av smittesituasjonen lokalt blir denne samlingen digital.

 
 
1.samling (8. og 9. april): Opplevelseskurset som omhandler opplevelsesøkonomi

På opplevelseskurset lærer du en ny og inspirerende måte å jobbe med innovasjon og produktutvikling på, der også prinsippene for et bærekraftig reiseliv er en del av utviklingsprosessene. På grunn av smittesituasjonen lokalt blir denne samlingen digital.  Hva lærer du?

  • En grunnleggende innføring i opplevelsesøkonomien
  • En grunnleggende innføring i bærekraftig reiselivsutvikling
  • Hvilke drivkrefter påvirker etterspørselen etter opplevelser

Opplevelseskurset har et innovasjons- og næringsutviklingsperspektiv, og en praktisk tilnærming. Du lærer om ti praktiske verktøy for å utvikle helhetlige, meningsfylte og bærekraftige opplevelser i egen bedrift. Kursene bruker eksempler fra norsk reiseliv.

Kursholder er Pål Knutsson Medhus fra Høve Støtt

 
 
2.samling (11. og 12. mai): Synlighet på nett, og utvikling av forretningsmodell og kommunikasjonsstrategi

På denne samlingen lærer du hvordan du kan sette opp en fremtidsrettet forretningsmodell og kommunikasjonsstrategi, og hvordan du kan bli mest mulig synlig på nett for dine kunder. Hva lærer du?

  • Hvordan lage en bærekraftig forretningsmodell, samt hvordan jobbe med utvikling i egen bedrift
  • Hvordan lage en kommunikasjonsstrategi som gjør at du kan jobbe mest mulig effektivt og målrettet med kommunikasjon
  • Kunnskap om hvor synlig du er på nett
  • Nøkkelord og begrep – hvilke ord og begrep ønsker du å være synlig på
  • Søkemotoroptimalisering (SEO) på og utenfor eget nettsted
  • Måling og forbedring

Kursholder er digital rådgiver i USUS, Bodil Sandøy Tveitan, og Rebecca Reimers fra Gnizt Strategisk Design. 

 
 
3.samling (september) : Produktuvikling, prising, pakketering & markedsføring og salg

Ved 3. samling får vi med oss Børre Berglund fra 2469 Reiseliv, og her blir det blant annet søkelys på:

  • Markedssituasjonen etter covid-19
  • Metodikk for produktutvikling og pakketering, inklusive egenaktivitet
  • Hvordan sette riktig pris? Utarbeidelse av kalkyler, bruk av kalkylemodell
  • Krav til effektiv markedsføring og dsitribusjon
  • Salg (Nysalg, mersalg, krysssalg og gjensalg

 

4.samling (oktober) : Ledelsekurs, økonomi og virkemiddelgjennomgang.

Ved 4. samling får vi med oss Cathrine Magnus fra Pri1 som har 25 års erfaring innen salg og service. Hun skal blant annet ha søkelys på:

  • Ledelse
  • Hvordan inspirere ansatte og ledere til å yte det lille ekstra og finne verdi for kunden

I tillegg skal forretningsutvikler Smiljana Divjak fra Lister Nyskaping, Thora Arnadottir fra Visit Farsund og Flekkefjord Sparebank snakke om:

  • Økonomi og virkemiddelgjennomgang
  • Bank og finansiering
  • 10 gode og enkle tips til hvordan lykkes i reiselivsnæringen
 
Forretningsutviklere fra Lister Nyskaping vil bistår bedriftene underveis med 10 timer mellom samlingene.

 

 

Hva koster det?

Programmet har en verdi på ca 40 000,- men kun en egenandel på 4000,- per bedrift. Det er maksantall på 20 bedrifter og to personer fra hver bedrift, så her er det førstemann til mølla!

 

 

Forbehold grunnet covid-19

På grunn av koronasituasjonen vil vi hele tiden vurdere om det er forsvarlig med fysiske samlinger. Det er derfor et forbehold om at deler av vekstprogrammet kan komme til å foregå digitalt.

 

Velkommen!

Når og hvor?

Første samling 8. og 9. april.

Samlingen gjennomføres digitalt

8. april: Kl. 09.00 – 15.00 

9. april: Kl. 09.00 – 14.00

 

Mer info om gjennomføringen sendes per epost til de påmeldte.

 

Pris kr. 4000,- per bedrift med inntil 2 deltakere.

(Verdi på vekstprogrammet er 40.000 kr.)

 

Påmelding via epost til Renathe Oma ved å benytte linken ovenfor. 

Vennligst oppgi navn på deltakere, epost-adresse, mobilnummer.