Hva gjør du når en landsomfattende kjede krever reklamasjon på 6000 skilt? Elin Vang i NorDesign har guts nok til å takle det også.

Av Erlend Haddeland (Media Sør)

 

Med mindre du kjenner Elin Vang personlig har du kanskje ikke hørt om lille ​NorDesign​ fra Flekkefjord. Men kundene deres​ drar du garantert kjensel på: McDonalds, SparKjøp, Steen & Strøm, Nille, Deli de Luca og Norgesgruppen (Meny), for å nevne noen.

Vang har funnet sin nisje: Navneskilt, men også industriskilt er en viktig inntektskilde for skiltbedriften med én ansatt.

Det dufter svakt av lakk idet du kommer inn i produksjonslokalet, og en mellomfrekvent pipelyd skjærer som en plastkniv gjennom rommet. Lasergravereren, bedriftens hjerte som pumper ut tusenvis av skilt i året, står plassert på et 60 kvadratmeters rom på Drangeid i Flekkefjord. På døra innerst i rommet står det skrevet «direktør» dekorert med et skilt av en fredsdue.

– Her er det akkurat passe stort. Jeg trenger ikke større plass til de små skiltene mine, sier Vang.

 

«Jeg har ingen utdanning for å lede bedrift og drive med salg, men jeg kjenner på at de fem årene jeg har vært målbedrift i Lister Nyskaping, har vært en utdanning for meg» Elin Vang

 

I 2020 har hun jobbet i NorDesign i 30 år. Hun ble ansatt av Bernt Petter Stenvik, som startet bedriften året før hun begynte.

– Han ble pensjonist og tilbudte meg å kjøpe NorDesign. Da jeg fikk et godt tilbud, tenkte jeg: «Dette må jeg bare gjøre».

Men hun skulle raskt få erfare at det å være fast ansatt og styre hele sjappa er to forskjellige ting. Mentorordningen hun fikk, beskriver hun som «gull verdt».

 

 

UV-printer.​ Her printes logoer på skiltene.

 

 

«Utdanning» gjennom Lister Nyskaping

 

Da hun ble bedriftsleder, kom hun i kontakt med Christiane Skage, daglig leder i Lister Nyskaping. Hun anbefalte Elin Vang ​å søke om å bli målbedrift​..

Søknaden ble innvilget, og NorDesign fikk tilgang på ​Lister Nyskapings nettverk og veiledere​.
Hennes kontaktperson – kall det gjerne mentor – ble Karl Erik Lohr, som har ansvar for ​flere målbedrifter gjennom Lister Nyskaping​.

 

– Mentorordningen med Karl Erik har vært gull verdt. Han har en egen evne til å stille spørsmål sånn at du finner veien selv. Etter mitt hode er det det beste en mentor kan gjøre. Jeg har ingen utdanning for å lede bedrift og drive med salg, men jeg kjenner på at de fem årene jeg har vært målbedrift i Lister Nyskaping, har vært en utdanning for meg, sier Vang.

 

Lohr utfordret Elin Vang på det hun sier hun har vært litt redd for: Å ta på seg storkunder.

– Jeg har utfordret Elin på å ta vekk noen av begrensningene hun har satt på seg selv, og åpne opp mulighetene som ligger i bedriften og i henne selv. I begynnelsen kunne hun si: «Dette klarer jeg ikke», «det utsetter jeg» eller «det gjør jeg ikke», fordi det er skummelt og hun sa hun ikke kunne nok om det. Det tror jeg har vært en av de viktigste tingene jeg har gjort: og støtte opp om at hun​ kan ​ , sier Karl Erik Lohr.

Det er Vang enig i:

– Jeg har vært redd for at jeg ikke skal klare å levere skikkelig. Det har jeg skjønt at jeg ikke trenger å være redd for. Jeg har blitt tøffere i prosessen med å få nye kunder. Ta opp den telefonen og ring, sier jeg til meg selv. Vekk med janteloven. Vi er mer enn god nok, sier hun bestemt.

 

Les også om Sanasella:​ ​Målbedriften som satser i Europa.

 

Utnytter plassen.​ På 30 år har Elin Vang flyttet to ganger med NorDesign. Sist, for fem år siden, gikk hun fra 100 til 60 kvadratmeter. På kontoret sitt har hun fått plass til fresegraverer, varmepreger, UV-printer, pakke- og postdisk, ja, alt hun trenger for å drive på egenhånd.

 

 

Forholdet til kundene

NorDesign leverer både lokalt og nasjonalt. For hver båt som ble sjøsatt fra Simek i Flekkefjord, leverte de 3-4000 skilt.

– Da var det fresegravering. Det tar mer tid. I dag kan du legge inn ei plate i laseren, så plotter du inn hundre skilt med forskjellig tekst, og så trykker du kjør, forklarer hun.

 

Nå har de lokale kunder som ​AMV​, ​Parat Halvorsen​ og ​Egenes Brannteknikk​.

Tidligere var 9 av 10 oppdrag utenfor regionen. De siste par årene har bedriften omstilt seg til å levere cirka 50/50 fordelt på regionale og nasjonale kunder.

 

– Det er fantastisk gøy at lokale kunder som AMV, Parat Halvorsen og Egenes Brannteknikk har fått øynene opp for den lille unike bedriften i Flekkefjord, sier Karl Erik Lohr.

 

Énmannsjobb. ​I NorDesign er Elin Vang både daglig leder, pakker, skiltdesigner, selger og ansvarlig for alle andre praktiske gjøremål. Med Lister Nyskaping på laget får hun veiledning på økonomi og strategiske valg for bedriften.

 

 

Når NorDesign først får en kunde, så beholder de den, statistisk sett. Derfor tok Elin Vang det personlig da en av Norges største hotellkjeder dumpet henne etter 20 år, siden de fant en billigere leverandør.

– Det var nesten så du begynner å grine for du føler du mister en familie. Direktørene beklaget seg veldig over innkjøpskoordinatoren som hadde trumfet dette gjennom. De ringte meg og sa: «Elin, hva skal vi nå gjøre?». Det er det største målet mitt for 2020: Å få dem tilbake. Av dette lærte jeg hvor viktig det er å ha tett kontakt med kundene. Bare det å ringe av og til for å spørre hvordan de har det.

Hun fortsetter:

– Når man har hatt en kunde i 20 år, tenker man fort at business og vennskap er to forskjellige ting. Men her kan hotelldirektørene i Oslo ringe og spørre: «Heia, Elin, hvordan går det med deg ‘a», sier hun og hermer med sin beste oslodialekt.

Reklamasjon på 6000 skilt

Den som intet våger, intet vinner, lyder klisjéen. Akkurat det fikk Elin Vang kjenne på da hun tok på seg oppdraget med å levere navneskilt til en landsomfattende kjede.

– Det første materialet vi brukte i navneskiltene knakk etter levering. Da fikk vi reklamasjon på 6000 skilt fra 180 butikker. Det tilsvarte litt over 300 000 kroner. For lille NorDesign så er det en del penger. Jeg angret som en hund på at jeg hadde satset på denne storkunden. Vi måtte få tak i et annet materiale som var seigere. Etter det har vi ikke hørt et negativt ord, ikke ett pip. Da er det gøy!, sier hun.

På veggen foran henne er det hengt opp en plakat: «If your dreams don’t scare you, they’re not big enough».

 

 

Avgjørelsen om å være alene

På det meste har NorDesign hatt tre ansatte. Hun måtte gjøre seg noen dyrekjøpte erfaringer før hun tok avgjørelsen om å kutte. Karl Erik Lohr skisserte følgende for henne, en problemstilling mange bedrifter før henne har stått i.

– Enten må vi øke salget, eller så må vi redusere bemanningen.

Avgjørelsen om nedbemanning ble tatt i fjor høst.

Lister Nyskaping på laget. ​Karl Erik Lohr er tidligere næringssjef i Lyngdal, med bakgrunn innen marked- og salgsansvar fra Norgesplaster, Umbro, Hennig Olsen Is, for å nevne noen.

– Jeg måtte til slutt koke det ned til: Dette er ditt selskap, det er du som har kjøpt det, og da måtte jeg til slutt ta den vanskelige avgjørelsen. I den fasen bidro Karl Erik med å stille spørsmål om hvilke ønsker jeg hadde for at bedriften skulle bli slik jeg ønsket den. Primært har jeg ikke sett på det som mitt oppdrag å skape mange arbeidsplasser, selv om jeg egentlig hadde tenkt å ha en selger, en på økonomi og en på pakking av varer. Det går ikke, fant jeg ut, for da må du omsette for tre millioner i stedet for én.

 

 

Kundeporteføljen​. En rekke kjente merkenavn har betrodd tilliten til NorDesign, deriblant Fretex, Bohus, Jernia og The Well, men også lokale bedrifter som Egenes Brannteknikk, AMV og ​Sirdal Veibetong​. På oppdrag for Hamran Snekkerverksted har NorDesign merket stolene på undervannsrestauranten Under.

 

 

De tøffe grepene har slått ut på økonomien. I 2019 kommer det et plussresultat, sier Lohr. Han berømmer Vang for måten hun har taklet alt på.

– Det var en vanskelig avgjørelse å nedbemanne. Vi var nødt til å ta to skritt tilbake for å kunne ta fire skritt frem. Det er klart, hun må jo kjenne på en enorm mestringsfølelse. Dette har hun gjort mer eller mindre alene, med litt veiledning. Hun har stått i det og kommer ut på plussiden. Sånt gir en enorm boost.

Og Elin Vang elsker jobben sin.

– Jeg liker alle disse småskiltene og alle kundene. Du blir jo superstolt når du har sendt skiltene av gårde, avslutter hun.

Har du startet en bedrift og trenger hjelp til å ta det neste steget? Les mer om hvordan du kan bli målbedrift i Lister Nyskaping.