Turistattraksjoner måles ofte ut fra tre ting: Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Men prisvinnende The Longhouse sin suksess har først og fremst handlet om hanke inn de riktige folkene.

Av Erlend Haddeland, Media Sør

 

Wi-Fi koden «Kuferie10» ligger svøpt i svart-hvitt på bordet når du kommer inn i den ene leiligheten som vender ut mot havgapet på Lista. Dette helt spesielle stedet på Østhasselstrand i Farsund kommune har nemlig blitt et paradis for både folk og fe. I Langhuset (The Longhouse) finner du kyrne i den ene enden og ferieleiligheter i den andre, og konseptet har blitt et turistmål som nærmest sprenger ​fornøyd-skalaen hos Airbnb​.

I tillegg til å bo vegg-i-vegg med kyrne, med en utsikt som øker pulsen på de fleste med en seriøs Instagram-konto, er du omgitt av Norges største konsentrasjon av fuglearter.

 

Prisvinner

I forrige uke ble ​Bedriftsuvtiklingsprisen i landbruket i Vest-Agder delt ut av Innovasjon Norge​. Knut Olaf Reiersen kunne stolt ta imot prisen på 50 000,– og anerkjennelsen for å ha skapt en turistattraksjon som får besøkende til å måpe, men som man også tjener penger på.

Bak idéen, som ble født desember for snart åtte år siden, ligger det en historie om folk med vidt forskjellige bakgrunner, kompetanse og personligheter som har kommet sammen for et felles mål: Å skape en turistattraksjon folk forteller vennene sine om etter å ha vært på besøk.

 

 

Langhuset. ​Knut Olaf Reiersen forhørte seg med Trond Rafoss, prosjektleder i Sør-Norsk kystkultur, som kom med idéen med å bygge et langhus, skriver Lister24. Langhusene har røtter tilbake til 2000 år f.Kr. Til venstre i bygget kan man skimte kyrne som skuer utover Nordsjøen.

Den kreative prosjektlederen

The Longhouse er ​målbedrift hos Lister Nyskaping​. Det betyr at bedriften får tilgang til noen av ​ressursene i nettverket til Lister Nyskaping​ for å utvikle forretningsdriften.

Det har kommet godt med for Reiersen, som først og fremst er bonde med 25 melkekyr på Lista, der The Longhouse er bi-inntekten hans.

Prosjektleder Rebecca Reimers er en av de sentrale skikkelsene i fortellingen om suksessen til The Longhouse.

Hun har holdt hånden på rattet når det kommer til konseptutvikling, visuell identitet, markedsføring og ​nettsiden TheLonghouseAtLista​.

– Vi så raskt at her måtte det strategisk arbeid til. Knut Olaf gikk over fra én bransje til en annen, og nå skulle han plutselig sjonglere to jobber. Vi jobbet mye med å få The Longhouse til å bli ​mer ​ enn bare drift av utleie, men et forretningskonsept.

– Jeg anbefalte at vi tok kontakt med Lister Nyskaping for å høre om det var mulig å få ham inn som målbedrift. Å være målbedrift åpner dører inn til muligheter når man har behov for kompetanse man ikke sitter på selv, sier Reimers, som selv er en del av nettverket til Lister Nyskaping.

Her kan du lese mer om hva det betyr å være målbedrift i Lister Nyskaping.

 

 

Prosjektleder.​ Rebecca Reimers var selvskreven gjest under prisutdelingen.

 

Det mange målbedrifter har opplevd, er at man setter sammen et team av eksperter på ulike felt, i stedet for at det blir halvveis, forteller hun.

– Lister Nyskaping på laget har vært betryggende og en vanvittig god ressurs å ha i ryggen, skryter Reiersen.

 

Hjelp med økonomi og jus

Bjarne Hellum, erfaren bankmann og en del av teamet i Lister Nyskaping,​ kom inn i prosjektet  da det var ferdig bygd i 2017 og Reiersen skulle begynne kommersiell drift.     Han hjalp til da grøftene i veikanten begynte å komme til syne.

– Utleiedelen av bygget hadde fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge, men i drifts- og  utleieavtalen mellom kommunen og fylket og Knut Olav var det elementer som var  selvmotsigende og tilnærmet umulige å gjennomføre i praksis. Det var i alle fall ikke mulig å tjene  penger på utleievirksomheten. Blant annet skulle besøksrommet være mye åpent, men skulle  ikke kunne brukes av de som leide leilighetene, sier Hellum.

Han fikk arrangert møte med kommunen og fylket.

 – De var forståelsesfulle og bidro godt til at driftsavtalen ble endret, og jeg håper det var mitt  bidrag til at det i dag synes å være få praktiske og driftsmessige utfordringer, sier Hellum.

– Bjarne har god greie på forhandlinger. Jeg er ikke så god til å snakke for meg, sier Reiersen sedvanlig ydmykt.

I takketalen til de rundt 20 fremmøtte var han opptatt av å få frem lagarbeidet bak The Longhouse.

 

Arkitekten. ​Anders Eik Pilskog i arkitektfirmaet Stiv Kuling har tegnet Langhuset. – Det var viktig at dyrene fikk et fint rom. Det finnes altfor mange stygge fjøs der ute, sier han​.

Nærhet til alt

Det lokale arkitektfirmaet Stiv Kuling fra Farsund har ført pennen på tegnebrettet med omhu. Målet har vært å bringe de besøkende nærmere naturen. Inni Langhusets hovedrom skuer man ut mot Listalyset fra vinduer utstyrt med høvlet furuplanker lagt diagonalt.

– Vi måtte også lure inn noen bruktmøbler, minnes Rebecca Reimers.

– Men det måtte være riktige bruktmøbler, poengterer arkitekt Anders Eik Pilskog fra Stiv Kuling om da de saumfarte Finn.no for å få budsjettet til å gå opp.

Stiv Kuling ønsket å få med Reimers på laget for å forsterke grunnlaget de allerede har lagt, samtidig at hun kunne komme med innspill og spisse konseptet ytterligere, forteller han.

Reimers tar seg i å mimre tilbake til da alt begynte.

– Jeg satt opp bord her i hovedrommet og jobbet i litt over et døgn med rammene for design og kommunikasjon. Der tok jeg med meg det jeg opplevde Stiv Kuling var opptatt av, nemlig «nærhet til alt», forteller hun.

 

 

Prisvinner. ​Knut Olaf Reiersen har drevet gård på Østhasselstrand siden 1992. Langhuset-prosjektet ble påbegynt  i 2012 og stod ferdig i 2017. Her i forkant av prisutdelingen da spesielt inviterte gjester og bidragsytere var  samlet for å markere prisvinneren.

Fremtiden

Noe av det Langhuset har blitt så kjent for, er at det står melk fra vertens gård i kjøleskapet, som ligger knappe 500 meter fra Langhuset.

Og når du leser ​anmeldelsene på Airbnb for Langhuset på Lista​, er det uten unntak folk som lovpriser naturen, vertskapet, lyset – og roen. Ikke minst.

Kurven for besøkende og økonomi peker oppover. Reiersen merker stor forskjell på årets sommer sammenlignet med fjoråret.

– I fjor var det stort sett bare én av de to leilighetene som var utleid. I år var begge leilighetene leid ut så å si hele tiden. September, oktober og november har også vært veldig bra, sier han.

Basert på anmeldelser på nett er det liten tvil om at folk har fått øynene opp for Langhuset.

– Jeg hadde veldig troa på konseptet, selv om det har vært veldig utfordrende til tider. Men det har vært verdt det til slutt, sier Reiersen om idéen som ble født i desember 2011.

 

Prisvinner. Knut Olaf Reiersen.

 

 

I festtalene i Langhuset på prisutdelingen berømmet alle Reiersens klokkertro på prosjektet og den formidable arbeidsinnsatsen han har lagt ned.

For selv med beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet, har man ikke annet enn et godt utgangspunkt. Ved å dra inn folk som har spesialkunnskap på forskjellige ting, fra økonomi, jus, markedsføring, arkitektur og konseptutvikling, har Reiersen lykkes med å makse potensialet og skape den unike turistattraksjonene folk drømmer om.

Har du startet en bedrift og trenger hjelp til å ta det neste steget? ​​​
Les mer om hvordan du kan bli målbedrift i Lister Nyskaping

 

 

Om bedriftsutviklingsprisen i landbruket

  • Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner og de fylkesvise vinnerne deltar i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under Internationale Grüne Woche i Berlin i januar 2020.
  • (Kilde: Innovasjon Norge)

 

 

Flere bilder fra prisutdelingen