Etter store oppturer kom de uunngåelige nedturene. Lena Staddeland nektet å gi seg, og nå tar både hun og medhjelperne gründerdrømmen utover landegrensene.

Tekst og foto: Erlend Haddeland, Media sør

 

Helt siden hun som liten jente ble dulla opp i 80-tallsfrisyrer, har Lena Staddeland sett opp til en mamma som brant for frisørfaget. Det har aldri vært en hårsbredd av tvil: Det var frisør hun skulle bli.

Brannen hun fikk for frisørbransjen er grunnen til at hun i dag er gründeren bak Sanasella, en frisørstol som går for å være svaret på helseutfordringene i bransjen. Sju av ti (2017) sykmeldte frisører oppga smerter fra statiske arbeidsstillinger som en årsak til sykefravær. Det geniale med Sanasella, utover det lekre nordiske designet, er den store rekkevidden opp og ned som gjør at frisører får bukt med uheldige arbeidsstillinger.

På ekte lyngdalsk vis er det ingen store ord fra Lena Staddeland om egen prestasjon, men resultatene taler for seg:

Fem år etter at hun startet prosjektet har hun en avtale med Headbrands, Nordens største frisørgrossist, og nylig landet hun en leverandøravtale i Nederland.

Fremtiden til Sanasella er lys, og drømmen om å revolusjonere en bransje hun er født inn i lever i høyeste grad.

 

 

Det geniale.​ Sanasella Flow har en unik rekkevidde på 30 cm slik at du får fleksible arbeidsstillinger.

 

Målbedrift i Lister Nyskaping

Sanasella er i dag målbedrift i Lister Nyskaping. Lister Nyskaping har vært på lag med Lena og Sanasella fra den spede gründerstarten for fem år siden, og frem til i dag. Karl Erik Lohr, med bakgrunn som salgs- og markedssjef i firma som Hennig Olsen Is, Norgesplaster og Lilleborg, har vært kontaktpersonen hennes.

– Når det går veldig bra med Sanasella, så prøver jeg å minne om at det kommer tøffere tider. Når det blir tøft, så prøver jeg å løfte oss opp igjen og peke på alt det bra vi har fått til, sier Lohr, som har veiledet mang en gründer.

I praksis har han vært en sparringspartner som har hjulpet henne med alt fra søknader, nettverk, styresammensetning, strategi, markedsarbeid, og som Staddeland selv sier det, vært den personen hun «alltid kan ringe til når det er noe». Og Lohr har tatt innover seg opp- og nedturene til Sanasella som om de var hans egne.

– Du føler deg alene med en gang du starter en bedrift. Lister Nyskaping åpnet mange dører for meg, både med kurs, rådgivning og nettverk, sier Lena.

Karl Erik Lohr, med Liverpool-trener Jürgen Klopp som forbilde, er opptatt av å peke på laget som skaper prestasjoner sammen og får enkeltmennesker til å skinne.

– Lena er en dyktig og ydmyk person. Hun liker å sparre. Jobben min går ofte ut på å bekrefte: «Du tenker helt rett», eller korrigere henne hvis jeg føler hun går i en blindgate. Det å ha et nettverk rundt deg som heier på deg, utover de hjemme, tror jeg er helt avgjørende, sier Lohr.

 

Lister Nyskaping på laget. ​Karl Erik Lohr er tidligere næringssjef i Lyngdal, med bakgrunn innen marked- og salgsansvar fra Norgesplaster, Umbro, Hennig Olsen Is, for å nevne noen. Han har hjulpet Sanasella med forretningsutvikling, salg, markedsføring, merkevarebygging og prosjektledelse.

Å vokse som gründer

Som gründer må man ofte være ekspert på å fortelle om sitt eget produkt, på en overbevisende måte. For to år siden holdt Lena sin første presentasjon av Sanasella, i regi av Lister Nyskaping på Gründertreff i Handelsparken i Lyngdal, for rundt 25 personer. Hun husker nervøsiteten og usikkerheten. Men det var den gang.

Nylig var Lena på scenen da frisørbransjen var samlet på messe i Kristiansand. En person som skulle på scenen måtte melde avbud, og Lena ble spurt om hun kunne tenke seg å steppe inn foran 180 frisører. En ordentlig gavepakke av en mulighet for å få flere frisører til å oppdage Sanasella.

– Jeg sa det høyt: «Nå ble jeg veldig nervøs. Men jeg kan jo ikke noe annet enn å si ja». Jeg sa ja, og så ringte jeg til han, sier hun og peker på Karl Erik Lohr og ler.

– For ett eller to år siden hadde hun nok brukt mer energi på å gjennomføre det, men nå går hun rett ut og «nailer» det. Hun er trygg på egen historie og har kommet en lang vei.

Fem applauser underveis i presentasjonen ga henne godfølelsen.

– Når jeg ser tilbake på den første presentasjonen jeg lagde og sammenligner med den jeg holdt sist, så tenker jeg: «Oi, jeg har blitt ganske så mye bedre på å lage presentasjoner». For meg er det viktig å komme opp på scenen uten papir. Jeg vil at det skal være helt naturlig.

Lena forteller at hun pleier å øve mye høyt i bilen for seg selv. Ingen muntlig versjon er lik fra gang til gang.

 

 

Drivkraften. ​Å høre frisører fortelle om hvordan Sanasella har gitt dem en bedre arbeidshverdag, er den store drivkraften til Lena Staddeland. Mange har fortalt om hvordan frisørstolen har løst trøbbel med rygg, nakke og skuldre​ på jobb.

Oppdraget

«Med kjærlighet til frisørfaget» har vært drivkraften til Lena Staddeland. Hun var selv på vei inn i NAV-systemet med ødelagt nakke og skuldre da idéen bak Sanasella ble født. Hun husker godt kvelden da hun satt seg ned ved tegnebrettet med pappa Atle, som er designingeniør, i jakten på en løsning.

Skissen de tegnet den kvelden ble starten på det som skulle bli Sanasella (som forresten betyr «sunn stol» på latin), som de håper kan være med å prege en hel bransje. Først i Norge og Norden, og deretter videre utover.

– Vi får se. Det åpner seg til stadighet noen nye dører, sier Lena Staddeland.

 

Oppdraget. ​Sju av ti sykmeldte frisører oppga smerter fra statiske arbeidsstillinger som en årsak til sykefravær. Sanasella har som sin oppgave å løse denne utfordringen, med en frisørstol som går langt nok ned og høyt nok opp, slik at frisørene kan ha fleksible arbeidsstillinger og stå lengre i jobben sin.

Opp- og nedturer

Investorer og Nordens største frisørgrossist HeadBrands har valgt å satse på Lena og Sanasella. Oppturene har vært mange, men alle som har startet bedrift vet at pilene ikke bare peker én vei, selv om det kan fremstå sånn utad.

Som Karl Erik Lohr beskriver det: «Det å være gründer er å gå to skritt frem, fire tilbake, så står du helt stille, og hvis du står lenge nok, kan du plutselig gå ti skritt frem igjen».

– Det var en periode der det var veldig mye stang inn for Lena. Vi klarte å finne investorer lokalt og regionalt, en fikk produktet på markedet, tilbakemeldingene var gode, men det store salget uteble. Det var hardere og tøffere å selge enn vi så for oss. Og med store investeringer følger økt press på å levere.

Lena vurderte å gå tilbake til frisørsalongen på fulltid. Takket være støttespillere blant familie, venner, Lister Nyskaping ved Karl Erik Lohr, styret og andre samarbeidspartnere ga hun seg ikke. Og noen tøffe måneder senere, særlig mentalt, kom hun seg over det som Lohr kaller for «Dødens dal» i gründerverden. Det fikk hun betalt for. Salget har igjen begynt å løsne, mange spennende (og hemmelige) prosjekter er på trappene og optimismen er deretter.

– Nå har jeg mye mer troa på meg selv. Det å ha med venner og familie i opp- og nedturer, har vært veldig viktig for meg, sier Lena.

 

Europa-satsing

I disse dager holder de på med å lansere Sanasella Pump, en rimeligere stol på markedet.

– Nå håper vi at enda flere dører åpnes i Sverige gjennom HeadBrands. Fra i dag ser det ut til at vi kan få en person til i teamet. Vi har en ny leverandør i Nederland. Så nå holder vi på å knekke koden til hvordan vi kan komme inn i markedet i Europa, sier Karl Erik Lohr i Lister Nyskaping.

Frisør og gründer. ​Tre dager i uka jobber Lena Staddeland i frisørsalongene Bevar(e) Meg Vel, som hun er medeier i. De to øvrige dagene jobber hun med salg for Sanasella, selv om gründerhatten er på syv dager i uka.

Gründer på et større lag

Hvilket råd vil du gi til andre gründere, Lena?

– Jeg har alltid sagt: Sanasella-prosjektet kan jeg ikke gjøre alene. Den innstillingen har nok gjort at jeg har kommet såpass langt. Jeg har brukt nettverket rundt meg til det positive, og vært åpen for ting som kan skje. Og så må man ha litt småflaks.

Lohr sitter fremoverlent i sofaen og griper ordet:

– Marginer og flaks er bare et kjennetegn på at du gjør noe riktig.

 

Har du startet en bedrift og trenger hjelp til å ta det neste steget? ​​Les mer om hvordan du kan bli målbedrift i Lister Nyskaping.