Da Terje Moen startet Sirdal Veibetong sammen med fire andre, fortalte han kona at det ville bli flere år med mye jobb og lite lønn. ​Seks år senere sikter firmaet mot 100 millioner i omsetning.

Tekst og foto: Erlend Haddeland, Media Sør

Betongbil etter betongbil kjører i sikksakk på den smale, hårnålssvingete Lyseveien som snor seg oppover i Lysebotn, noen kilometer over den majestetiske Lysefjorden i Ryfylke.

September-regnet som faller på den knalloransje refleksjakken preller av, og en spade stikkes i betongen. Arbeideren trasker noen steg oppover i bakken og slenger betongen på et vegrekkverk. Den aktiviteten skal gjenta seg hele natten.

Durelyden fra betongbilene gjør det vanskelig å snakke sammen når avstandene mellom arbeiderne blir flere meter. Men trer man tilbake for å observere alt sammen, er det som et velsmurt maskineri der alle vet nøyaktig hva de skal gjøre.

Sirdal Veibetong er på oppdrag i naturen som omgir Norges mest populære turistmål: Kjerag. Dette er et av de sørligste oppdragene til bedriften som jobber over hele Norge. Så hvordan kom egentlig den seks år gamle bedriften inn på et tøft marked da de startet fra 0?

Forsterkninger.​ Flere oransjekledde skapninger kommer til for å forlenge og forsterke rekkverket langs veien som skal hindre uvørne bilister i å ufrivillig utforske tyngdekraften.

Beskjed til konene: – Vi må ofre alt

– Jeg hadde jobbet 14 år i NCC der du er ei lita brikke. Motivasjonen til å starte eget firma var å få til noe på egenhånd.

Terje Moen er daglig leder i Sirdal Veibetong og på plass i Lysebotn denne kvelden. Fire av de fem som startet bedriften, Moen, Knut Strisland, Geir Løland og Preben Øidne, hoppet av NCC for å følge en drøm. Sammen satt de hver med mellom 10 til 14 års erfaring med såkalt glidestøp.

– Alle vi fire hadde koner og sa til dem: Nå er det to år der vi må ofre alt.

– «Hadde», sier du?

– Og ​har fortsatt. De ​samme konene, sier Moen og ler.

Sistemann i eierskapet, Terje Stålesen fra Lyngdal, er ikke aktiv i driften, men sitter på 14 prosent av selskapet, i likhet med de fire øvrige eierne. Resten av aksjeposten tilhører Ølen Betong AS (30 %).

Kveldens økt skal vise at det ikke er noe hvilehjem å drive i betongbransjen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Over hele Norge. ​Sirdal Veibetong er vant til å arbeide i de mest grisgrendte strøk, forteller daglig leder Terje Moen.

I full sving. Betongarbeiderne jobber seg sakte men sikkert nedover i Lyseveien. En snau kilometer opp forbi ligger Ørneredet, der titusener av turister parkerer bilen årlig for å gå inn til Kjerag.

12 dager på, 9 dager av

Kona og sønnen til Terje står i regnet og observerer. Nysgjerrigheten har tatt dem fra Tonstad i Sirdal kommune, og de drøye to timene det tar i bil ut til oppdraget. Dagens økt, snarere nattens, er fra 19.00 til 07.00. 12 dager på, 9 dager av.

Når Sirdal Veibetong er ferdig, er det glidestøpt vegrekkverk fra topp til bunn i de mange hårnålssvingene ned til Lysefjorden.

Praten mellom de ulike reflekskledde aktørene er munter, selv om regnet pisker dem lett i ansiktet.

– Men det blir godt å komme hjem nå, innrømmer en av trafikkdirigentene som er på tampen av 12-dagersskiftet.

Pangstarten

Da Sirdal Veibetong så dagens lys, fikk de en pangstart. Under et halvt år etter de startet fikk de tilbud om å kjøpe utstyr av en bedrift som la ned betongdriften.

Med den pakken fulgte det med jobber for godt 15 millioner, forteller Moen.

Dermed bestemte de seg for å gi gass og ansette.

– Det var en pangstart.

Regnvær skaper utfordringer.​ Bløt betong krever konsentrasjon.

Hele natten, hele landet

I dag har Sirdal Veibetong virkelig fått opp farten og har hele vårt langstrakte land som arbeidsplass. Fra Sirdal i sør til Alta i nord, flere av oppdragene i grisgrendte strøk.

– Vi har blitt tatt utrolig godt imot i markedet. På disse 6 årene har vi gått fra 0 i omsetning til vi i år regner med å passere 100 millioner kroner, sier Moen.

Betongbilene fra Jæren Betong og maskinene fra Sirdal Veibetong beveger seg sakte, men sikkert nedover sikksakk-veien som leder til Lysefjorden.

Siden 2012.​ Terje Moen hoppet av NCC sammen med fire andre og startet Sirdal Veibetong.

Moen blir ikke her i hele natt. Vanligvis er han, som daglig leder, ikke ute i felten over lengre tid, men drar i bedriftens mange tråder. Det må ikke misforstås med at han jobber fra 9 til 4.

I morgen skal han opp klokken 05.00 for å ta et prosjekt i Stavanger nærmere i øyesyn.

– I starten tok vi ut en liten fastlønn for å få dette til å spinne og gå. Det er lagt ned ufattelig mange timer du ikke får betalt for de første årene, forteller han.

 

Når blodet bruser

Siden har firmaet vokst i en imponerende fart.

– Utover det å skape noe selv, hva er det som driver deg?

– Spenningen når du leverer pristilbud og vinner kontrakter. Da kjenner du blodet bruse; når du vinner kontrakter på små marginer. Vi vant en kontrakt for Statens Vegvesen i Sogn med 7,8 millioner. Marginene ned til anbud nummer to var på 100 000. Det var gøy; sånt lever du lenge på.

På lag med Lister Nyskaping

Sirdal Veibetong er målbedrift hos Lister Nyskaping.

Det betyr at Lister Nyskaping har gått sammen med bedriften og sett på måter de kan utvide og utvikle sine produkter på.

Konkret har dette endt opp med et prosjekt der Sirdal Veibetong nå søker støtte fra Innovasjon Norge. Utgangspunktet er bedriftens egen teknologi og metoder og hvordan disse kan ha nye anvendelsesområder.

– Gjennom dette utviklingsprosjektet vil Sirdal Veibetong kunne utvide sin aktivitet betydelig, sier Christiane Skage, daglig leder i Lister Nyskaping.

Les også:​ ​Slik jobber Lister Nyskaping med målbedrifter

Som legger til: – En av de virkelig store gledene ved å jobbe i Lister Nyskaping er at en blir kjent med og oppdager bedrifter som er skjulte skatter i regionen. Sirdal Veibetong er en slik skatt. De har en unik spisskompetanse og utstyrspark som gjør dem til nasjonal eneleverandør på glidestøp av vegrekkverk, avslutter hun.

Lyst å bli målbedrift i Lister Nyskaping? ​Meld din interesse her.

Christiane Skage, daglig leder i Lister Nyskaping AS, er imponert over Sirdal Veibetong og kaller virksomheten en av regionens mange skjulte skatter.